Nog voor half zeven vanmorgen stapte ik mijn auto in en reed ik naar Van der Valk in Drachten. Netwerkontbijten op het programma. Op de linkerbaan van De Centrale As gaf ik mezelf een spreekwoordelijke tik op de vingers. Niet vanwege de te hoge snelheid of het onnodig links rijden. Wat is het ’s ochtends al druk met (vracht)verkeer aan beide kanten van de weg, opvallend en prachtig om te zien! Waar die tik op de vingers dan wel voor was? Er stond tijdens deze netwerkbijeenkomst ook een pitch op het programma. Vertellen wat je doet en wat je zoekt. En in mijn geval vertel ik dan ook vaak dat het van belang is om verhalen te vertellen en je website actueel bij te houden. Oeps!

Tijd
Het waren drukke tijden de afgelopen weken. Het actueel houden van websites van klanten en online stadskrant www.in-dokkum.nl gaan natuurlijk voor en dan was er natuurlijk ook de presentatie van het Dokkum Magazine 2017, de promotietour langs de verschillende dorpen langs De Centrale As en tal van andere ontwikkelingen die mijn en onze aandacht vroegen. Vanmorgen was er voor het eerst sinds maanden weer heel even tijd om te netwerken en  op zoek te gaan naar nieuwe klanten. Want we willen graag DOKcom verder laten groeien buiten Dokkum.

Strategie
Het was een mooie bijeenkomst vanmorgen. Een Amerikaanse manier van netwerken, gericht op (bedrijfs)resultaat. Voor mij nieuw, maar al tientallen jaren een succesvolle manier voor bedrijven om meer omzet te genereren. En op een gunstig tijdstip: nog voor werktijd. Met name het warme aanbevelen van elkaar sprak me erg aan en is voor bestaande netwerken wellicht ook een mooie aanvulling. Na de ontbijtsessie had ik nog een afspraak staan met een bedrijfsadviseur. Ook min of meer ‘warm’ aanbevolen, maar dan via Facebook. We hadden het over de valkuil van veel ondernemers, dat ze vaak beginnen met de uitvoering of het maken van doelstellingen. Zonder eerst een goede strategie op papier te zetten. Werk aan de winkel dus!

Communicatie
Na de tik op de vingers, een geslaagde bijeenkomst en een goed gesprek had ik op de terugweg ook nog zo’n twintig minuten om na te denken. Zo snel ben je tegenwoordig inderdaad van Drachten naar Dokkum. Ergens natuurlijk niet goed om zo weinig met de uitvoering, het uitrollen van DOKcom en de zoektocht naar nieuwe klanten te beginnen zonder duidelijke strategie. Tegelijk ook weer een mooie ervaring. Zo gaat het namelijk ook vaak als het om communicatie gaat. Een Facebook-pagina, advertentie in de huis-aan-huiskrant en ‘even’ een website online zetten en klaar. Toch?

De komende tijd gaan we op zoek naar bedrijven die zo zijn begonnen en zijn gestrand. Of steeds weer aanlopen tegen een website die niet meer actueel is of helemaal geen idee hebben waar te beginnen. Communicatieadvies noemen we dat. DOKcom maakt het duidelijk.