Natuurlijk valt het niet mee. Blijven bloggen. Elke keer een verhaal op papier of scherm zetten, terwijl je veel liever bezig bent met ondernemen. Klanten gaan voor en een dag is zo voorbij. Dan blijft het schrijven van een blog er vaak bij. En ik kan het weten, want de afgelopen maanden was ook het aantal blogs van mijn hand ook maar weinig. De reden? Klanten gaan voor…

Tijd

Links en rechts zie ik dat tijdgebrek het meest als reden genoemd wordt om dan maar helemaal te stoppen met bloggen. Het zou wat zijn om als communicatiebureau dan ook maar te besluiten om niet meer over jezelf te gaan schrijven. Toen ik in de statistieken van onze website keek, heb ik er bewust voor gekozen om het bloggen weer opnieuw structuur te geven. Net zoals ik dat ruim vijf jaar geleden begon. Want het aantal bezoekers gaat hard naar beneden als je een tijdje niet blogt. En daarmee ook het aantal offertevragen. Voor mijn gevoel moet je je meer dan ooit laten zien als ondernemer en als wij al niet het goede voorbeeld geven als het om bloggen gaat, dan is het natuurlijk volstrekt ongeloofwaardig om onze klanten te vertellen dat ze moeten blijven bloggen.

Bloggen blijft

Hebben we nog wel de behoefte aan dat bloggen? ‘Iedereen’ is toch massaal aan het vloggen, scrollen door Instagram en Tiktokken? ‘Niemand’ leest toch nog iets in 2020, en al helemaal geen blogs? Toch? Social media is absoluut populair en moet je gebruiken. Het bereik is alleen vaak maar matig en je kunt lastig beïnvloeden wie je berichten ziet. Met een blog bereik je passief mensen. Er blijft een flinke markt voor geschreven content, want mensen hebben altijd vragen waar ze een antwoord op googelen. Circa 94% van de Nederlanders en Belgen gebruikt Google als ze pagina’s zoeken. Google is voor de meeste sites verantwoordelijk voor minstens 50% van de bezoekers. Zo’n 70% van de bezoekers klikt op de eerste 4 zoekresultaten. 80% van de Google-gebruikers zoekt naar informatie. Met de komst van voice is het beantwoorden van vragen op je blog bovendien belangrijker dan ooit. Ook de experts zijn het er over eens dat bloggen van grote toegevoegde waarde blijft.


Vier v’s als reden

Als je op Google zoekt naar de redenen om te bloggen, kom je tal van lijstjes tegen met goede argumenten voor een blog. Bij DOKcom hebben we ze samengevat in vier: vindbaar, verrassen, vakkennis en verkoop. Ze spreken wellicht voor zichzelf, maar toch een korte uitleg:

  • Regelmatig bloggen zorgt dat je vindbaar bent. Het helpt je om hoger te scoren in de zoekresultaten. Google kijkt hoe vaak je een nieuw artikel publiceert op jouw website. Als er regelmatig een nieuw artikel verschijnt, dan is jouw pagina interessant om hoger te plaatsen. Dat geldt ook voor de inhoud. Komen de zoekwoorden waar iemand op zoekt regelmatig terug in het artikel ? Dan wordt je gevonden. Door tussen je blog en alle verschillende sociale media een koppeling te maken, kun je ook veel meer verkeer naar de diverse platformen krijgen.
  • Door te bloggen is het veel makkelijker om je bezoekers te verrassen. Je kunt continue nieuwe informatie toevoegen en daardoor inspelen op nieuwe ontwikkelingen en trends. Dat kan ook op social media natuurlijk. En van een tekstschrijver of communicatiebureau verwacht je dat ze verhalen kunnen maken. Van een supermarkt of bloemist is het juist weer erg verrassend om te lezen dat ze ook nog eens mooie verhalen kunnen maken, naast dat ze goede producten verkopen. Zo’n tekst moet natuurlijk verrassen in meerdere dingen: in stijl, in inhoud of in design. Maar het liefst natuurlijk in alle drie.
  • Waarschijnlijk heb je een enorme dosis aan vakkennis. Je bent tenslotte dagelijks met je vak bezig en dat hoef je echt niet allemaal in een blog stoppen. Door af en toe een blog te schrijven met een deel van je vakkennis, laat je zien dat je een expert bent op jouw gebied. Als er weinig te vinden is over jouw product of dienst, moet je al helemaal zorgen dat er over geschreven wordt. Grote kans dat je ergens bovenin de zoekresultaten terecht komt. Een blog is heel belangrijk voor je autoriteit en wat je plaatst, daar heb je, als je het goed doet, nog jaren plezier van.
  • Bloggen is goed voor je verkoop, op verschillende vlakken. Je kunt natuurlijk je producten laten zien in een blog en op die manier hopen dat je meer bestellingen in je webshop of winkel. Als je regelmatig over vakkennis blogt, wekt dat vertrouwen bij je doelgroep. Ze zien je meer als de expert en nemen daardoor meer of duurdere producten af.
Wees echt!

Dat zijn al vier belangrijke redenen om het bloggen dus (opnieuw) op te pakken. Voor ons persoonlijk gelden ook nog andere dingen. Door te bloggen lezen we ook veel andere blogs en dat zorgt ervoor dat we veel nieuwe kennis opdoen. Nou geldt dat natuurlijk vooral voor ons als schrijvers, maar ik kan me tal van bedrijfstakken voorstellen die er ook zeker baat bij hebben. Voordat je begint met bloggen, moet je je vooral één ding heel goed afvragen. Kun je ervoor zorgen dat je blogs authentiek zijn. Echt zijn. De grootste valkuil is dat je gaat kopiëren. Probeer niet te doen wat anderen doen, maar wees jezelf. Schrijf zoals je bent en laat jezelf ook zien: in foto’s, video’s en deel een kijkje achter de schermen.

Een aantal tips die we zelf toepassen om te blijven bloggen.

Hoe zorg je er nou voor dat je blijft bloggen? Die vraag heb ik natuurlijk mezelf eerst gesteld, voordat ik weer aan de slag ging. De redenen om het niet te doen zijn niet zo interessant, wat ik wel graag wil delen is wat mij helpt om te blijven bloggen.

  • Structureer. Bepaal van tevoren een lijst met onderwerpen en geef ze een datum. Hou ook ruimte voor actualiteit, om zo snel in te kunnen spelen op zaken die in het (lokale) nieuws zijn. Een handige app die wij daarbij gebruiken is Trello, waarbij je handig een lijst met blogs maakt inclusief vervaldatum. Op deze manier werkt de redactie van online stadskrant in-dokkum.nl ook. Voor mij werkt het om standaard op woensdag te beginnen met het schrijven en plaatsen van een blog. Kan ik het ook niet meer uitstellen en is de structuur er direct.
  • Schrijf een serie! Plan een dagdeel in om te gaan bloggen en richt je dan niet op één, maar een serie van blogs. Hoe meer je blogt, des te makkelijker het je afgaat. Op deze manier laat je ook echt zien dat je een expert bent in je eigen vakgebied. Je schrijft niet zomaar wat over één onderwerp, maar kunt er veel meer over vertellen. Wissel bijvoorbeeld een succesvol opgeleverd project af met bijvoorbeeld een blog over een van je diensten. Die afwisseling zorgt er niet alleen voor dat het leuk blijft om te lezen, het schrijven ervan is ook leuker. Vergeet vooral ook de persoonlijke verhalen binnen je bedrijf niet!
  • Hou het leuk. Als het goed is, kun je vol enthousiasme over je bedrijf en je producten moeten kunnen praten. Dan zou schrijven ook moeten lukken. Is het plezier er niet? Besteed het bloggen dan uit aan een collega of aan bijvoorbeeld een communicatiebureau. Een geforceerde aanpak werkt niet en zorgt voor een matige kwaliteit blogs. Kies liever voor kwaliteit.
  • Kies voor de lange termijn! Natuurlijk wil je het liefst direct resultaat en de offerteaanvragen zien binnenstromen na het plaatsen van je nieuwste blog. In de praktijk heb je geduld nodig en werkt het meestal niet op die snelle manier. Het opbouwen van een goede blog, met een hoge positie in de zoekmachines heeft soms wel jaren nodig. Zie de tijd die je investeert in een blog daarom echt als een investering.

Bloggen blijft

Schakel hulp in

DOKcom PR & Communicatie biedt de mogelijkheid om verschillende blogabonnementen af te sluiten zodat je website altijd actueel blijft. We komen regelmatig langs, interviewen als dat nodig is en zorgen dat er met regelmaat berichten en foto’s op je website verschijnen. DOKcom schrijft blogs voor je en die plaatst je zelf op je website. Of wij plaatsen ze voor je bedrijf, dat kan natuurlijk ook. Waar trouwens ‘blogabonnementen’ staat, kun je net zo goed lezen: ‘contentabonnementen’. Want het hoeven geen blogs te zijn. Misschien zijn nieuwsberichten, gewone pagina’s of foto’s voor je bedrijf wel veel effectiever. We zorgen voor onder andere Albert Heijn Dokkum, Audiocom, Trappenstore en vele andere dat ze blijven bloggen. We gaan graag het gesprek aan om het ook voor jouw bedrijf duidelijk te maken.